اقتصاد

01:52 مساءً EET

الأسعار الإسترشادية لـ” الخضراوات والفاكهة” طوال الأسبوع المقبل

اصدرت لجنة الاسعار الاسترشادية للخضر والفاكهة التي إنعقدت بوزارة التموين اليوم قائمة الاسعارالاسترشادية وهي ملزمة للتجار من السبت المقبل وحتي يوم الجمعة القادمة وهي خاصة بمحافظات القاهرة الكبري.

وتتضمن الاسعار أن يتراوح سعر كيلو الطماطم من جنية الي جنية ونصف وكيلو البطاطس من3 جنية الي3جنيه و75 قرش والبصل الاحمر من 2 جنية ونصف الي 3 جنيه ونصف والبصل الذهبي الاصفرمن 3 جنية الي 3 جنية و75 قرش والكوسة من 3جنية الي 4 جنية والفاصوليا من جنية ونصف الي 2 جنية ونصف والبسلة من 4 جنيه الي 5 جنيه.

والباذنجان الرومي من جنيه الي جنية ونصف والباذنجان العروس من جنية ونصف الي 2جنيه و25 قرش والباذنجان الابيض من جنية ونصف الي 2جنيه والجزر الاصفر بدون عروش من جنية الي جنيه ونصف والخيار البلدي من جنية ونصف الي 2 جنية ونصف والخيار الصوب من 3 جنيه الي 4جنية والفلفل الرومي من 2 جنية و 25 قرش الي 3 جنية .

والسبانخ من جنيه ونصف الي 2 جنيه والفلفل الشطة الحامي من 2جنية الي3جنيه والقلقاس من 3جنيه الي 4جنيه والبطاطا من 75 قرش الي جنية ونصف.

و تتضمن أسعار الفاكهة أن يتراوح سعر كيلو البرتقال أبوصرة من 2جنيه الي2جنية ونصف والجوافة من3 جنيه الي4جنيه والموز البلدي بأنوعه من 4جنيه الي 5 جنية واليوسفي بأنواعه من 2 جنيه الي 3 جنيه ونصف.

وأكد الدكتور محمد أبو شادي وزير التموين والتجارة الداخلية أنه هناك ثبات في أسعار الطماطم والبصل الاحمر والبسلة والجزروالبرتقال واليوسفي وإرتفاع بنسبة 5%في البطاطس و10% في الفاصوليا والباذنجان العروس و7% في خيار الصوب و30% في الكوسة.

وأضاف أن الاسعارالاسترشادية تم إرسالها لمديريات التموين بالمحافظات للاسترشاد بها مع الغرف التجارية لوضع أسعار إسترشادية خاصة بكل محافظة حسب تكاليف النقل والتداول ومواسم الانتاج وحجم المعروض موضحا أنه يتم تحرير حوالي ألفي محضر يوميا لتجار مخالفين علي مستوي الجمهورية وأن هناك 3خطوط ساخنة لتلقي شكاوي المواطنين وهي 19805و19468و19588.

التعليقات