فن

06:21 مساءً EET

#إلهام_عبد_البديع: رفضت بطولة فيلم بسبب مشهد في السرير

كشفت الفنانة إلهام عبد البديع عن رأيها في تقديم أدوار الإغراء.

وقالت إلهام عبد البديع خلال لقائها في برنامج “نص الكلام” من تقديم راغدة شلهوب عبر قناة “النهار” إنها رفضت من قبل فيلم مهم بسبب مشهد في السرير قائلة: جالي بطولة مع مخرج كبير جدا، كان أول مشهد في السرير واعتذرت عن الفيلم اللي لو كنت عملته من 4 سنين كان زماني رقم 1، لكن مينفعش.

وعن فكرة الإغراء قالت إلهام عبد البديع: الإغراء حاجات كتير ممكن ببصة أو بحركة بحاجات بسيطة بس أنا مبعملش الأدوار الساخنة، وهي مبقتش بتتعمل زي زمان في التسعينيات والناس مش بتبقى متقبلاها وأنا بحاول أراعي الإطار اللي موجودة فيه وأخلي بالي من أدواري.

وتابعت لتحكي عن موقف جمعها بالفنان تامر حسني ونصيحة لا تنساها له: في مشهد واحد مرة عملته في فيلم أول مرة سينما وقتها تامر حسني قالي بصي أنا بحبك كده من غير مكياج وشعرك منكوش لما هتدخلي على الناس كده هيحبوكي مش لازم تعملي دور معين عشان الناس تشوفك وتامر مش قريبي ومكناش اشتغلنا سوا في “أهواك” وبعد سنين اقتنعت بكلامه، والناس بتشوفني بيقولولي بنحسك بنتنا أو أختنا.

وأوضحت إلهام عبد البديع أنها تخاف من تصنيفها كممثلة تليفزيون خاصة أنها مبتعده عن السينما منذ فترة طويلة وقالت: خايفة من تصنيفي ممثلة تليفزيون مش سينما أنا وحشتني السينما ممكن أكون تخنت شوية، والأدوار اللي بتجيلي مش مناسبة.

وخلال اللقاء تحدثت إلهام عبد البديع عن زوجها الملحن وليد سامي وكشفت أن أسرتها عارضت زواجهما كونها تكبره في العمر.

التعليقات